Compania xAI, fondată de Elon Musk, își propune să dezvolte „world models” — modele de lume capabile să înțeleagă și să proiecteze medii fizice reale. Aceste sisteme sunt menite să reprezinte o evoluție a modelelor mari de limbaj, fiind antrenate din video, date de la roboți și interacțiuni fizice, mai degrabă decât doar din text. În cadrul acestei inițiative, xAI aspira la crearea unor lumi virtuale 3D interactive, cu o fizică coerentă, care să se adapteze în timp real la interacțiunile jucătorilor și să revoluționeze experiența de gaming.

În spatele acestei viziuni, compania a recrutat specialiști cu experiență în „world models”, proveniți de la Nvidia, un lider în domeniul simulărilor la scară largă și al platformei Omniverse. Elon Musk a anunțat că obiectivul final include lansarea unui joc generat de AI până la sfârșitul anului viitor, iar în prezent, xAI testează și îmbunătățește modele în domeniul vizual și video, oferindu-le gratuit pentru testare. Această strategie indică intenția de a combina cercetarea fundamentală cu produsele utilizabile în timp util.

Modelele de lume au potențialul să depășească paradigma actuală a generării video, care se limitează la prezicerea următoarei imagini. În schimb, acestea construiesc o reprezentare internă a mediului, cu obiecte și reguli de interacțiune, ceea ce permite scene și comportamente emergente, mult mai credibile. Pentru jocuri video, această tehnologie ar putea conduce la lumi virtuale ce reacționează organic și logic, reducând necesitatea scripturilor rigide și a muncii de design manual.

De la promisiuni la produsele concrete, xAI urmărește să integreze tehnologia în jocuri ca și mod de validare a sistemelor. Compania caută talente în domeniul multimodalității, cu accent pe imagine, video și audio, pentru a dezvolta experiențe „dincolo de text”. Planurile includ crearea unui prototip de joc AI-nativ, care să demonstreze capacitatea sistemului de a genera conținut credibil și de a permite explorări creative asistate de AI.

Construirea modelelor de lume poate întâmpina obstacole majore, precum necesitatea unor seturi de date complexe, resurse hardware semnificative și dificultăți în asigurarea robustetei. Antrenarea modelelor pentru a funcționa în numeroase contexte rămâne o provocare, chiar și pentru cele mai performante tehnologii disponibile. În plus, mulți experți din industrie cred că viziunea și leadershipul rămân esențiale, mai ales în procesul de crearea de experiențe robuste, nu doar de tooluri de generare.

Pentru dezvoltatori și pasionații de gaming, următorii doi-trei ani vor însemna probabil experimentarea unor funcții punctuale, pluginuri și prototipuri de lume virtuală. Așteptările sunt ca aceste inovații să accelereze prototiparea, generarea de conținut și testarea automată. Totuși, trecerea la lumi complet emergente și autonome poate dura mai mult, fiind nevoie de răbdare și feedback constant. În cazul utilizatorilor, experiențele pilot vor varia, unele fiind spectaculoase, altele încă imature.

Este clar că evoluția tehnologiei de „world models” în gaming promovează o etapă de cercetare și dezvoltare, iar monitorizarea continuă va fi esențială. În aceste condiții, informarea și adaptarea la noile descoperiri vor rămâne priorități pentru industria de gaming și AI în anii următori.