
Alarmă asupra abordării Uniunii Europene în combaterea abuzului sexual asupra copiilor online
Utilizatorii din mediul online își exprima îngrijorarea în legătură cu o serie de măsuri propuse de Comisia Europeană pentru a combate abuzul sexual asupra copiilor pe internet. Aceste măsuri, dacă vor fi aprobate, ar permite guvernelor și companiilor de mesagerie să scaneze mesajele utilizatorilor pentru a preveni distribuirea materialelor de abuz sexual (CSAM) și pentru a ajuta la identificarea victimelor.
Însă o nouă val de informații circulante susține că Uniunea Europeană ar putea începe imediat să scaneze toate mesajele, uneori chiar înainte ca acestea să fie trimise.
Aceste temeri sunt premature și înșelătoare, deoarece procesul de aprobat a legii este încă în desfășurare, iar modul în care vor arăta măsurile finale rămâne neclar. Propunerea în discuție este inițiativa Comisiei Europene din 2022, care vizează crearea unui cadru legal unic la nivelul UE pentru detectarea, raportarea și eliminarea CSAM și pentru combaterea grooming-ului online.
Scopul acestei propuneri este de a înlocui actuala diversitate de inițiative industriale și reglementări naționale cu un sistem armonizat, care să ofere autorităților instrumente legale clare pentru intervenție.
Propunerea originală a Comisiei include aspecte referitoare la scanarea mesajelor, dar susținătorii argumentează că aceasta ar fi realizată într-un mod limitat și legal definit. Vor fi introduse „ordinile de detectare”, care reprezintă cereri legale obligatorii pentru furnizorii de tehnologie de a detecta CSAM cunoscut sau noi tentative de grooming online.
Aceste ordine ar trebui să fie solicitate de o autoritate națională coordonatoare, justificate pe baza riscurilor, și autorizate de o instanță sau o autoritate administrativă independentă.
Cu toate acestea, criticii avertizează că astfel de măsuri ar putea compromite semnificativ intimitatea online. Dacă ar fi aplicate în serviciile criptate end-to-end, detectarea ar putea fi necesar să fie realizată pe dispozitivele utilizatorilor, o practică cunoscută sub numele de scanare pe partea clientului, slăbind criptarea și confidențialitatea, chiar dacă scopul declarat al legii este strict limitat la protecția copiilor.
Totuși, afirmațiile conform cărora un sistem generalizat va scana curând mesajele tuturor sunt înșelătoare, deoarece propunerea este încă în procesul legislativ al UE. Până când Parlamentul și Consiliul ajung la un acord asupra unei versiuni unice a proiectului de lege, nimic nu poate fi implementat.
Parlamentul European a votat deja pentru modificări semnificative, care ar restrânge cele mai extinse părți ale proiectului Comisiei. La sfârșitul anului 2023, comitetul pentru libertăți civile (LIBE) a adoptat o poziție ce respinge scanările generalizate și indiscriminante, căutând explicit protejarea criptării end-to-end.
Textul Parlamentului favorizează măsuri de detectare mai țintite, bazate pe riscuri, și insistă asupra unor măsuri de protecție solide, argumentând că încălcarea criptării ar afecta confidențialitatea și securitatea cibernetică pentru toți.
Poziția Consiliului este mai complicată și deocamdată rămâne divizată. O majoritate de 15 state membre, cum ar fi Franța, Spania și Italia, susțin în prezent scanarea obligatorie. Șase țări, inclusiv Austria, Olanda și Polonia, au declarat că nu pot accepta legea în forma sa actuală, în timp ce alte șase state membre rămân nehotărâte.
Un nou vot este programat pentru 12 septembrie 2025. Chiar dacă Consiliul ajunge la un acord, va trebui să negocieze un text de compromis cu Parlamentul într-un proces numit „triloguri”. Regulamentul poate intra în vigoare numai după ce ambele instituții au semnat aceeași versiune.
Îngrijorări legate de confidențialitate
Dacă textul ar fi aprobat în forma sa actuală, regula ar oferi autorităților din UE, pentru prima dată, capacitatea de a solicita furnizorilor de servicii de comunicare private să caute activ prin mesajele, imaginile și datele utilizatorilor.
Aceste „ordine de detectare” ar putea fi aplicate întregilor servicii, nu doar suspecților individuali. Dacă ar fi aplicate aplicațiilor criptate end-to-end, precum WhatsApp sau Signal, furnizorii ar putea fi nevoiți să introducă scanarea pe partea clientului, unde conținutul este verificat pe dispozitiv înainte de criptare.
Criticii se tem, de asemenea, de așa-numita „extindere a funcționalității”: odată ce există un sistem pentru scanarea mesajelor tuturor utilizatorilor, viitoare guverne ar putea fi tentate să extindă întreaga sa aplicare în alte domenii, cum ar fi terorismul, aplicarea drepturilor de autor sau dissentul politic.
Însă panică virală în jurul afirmației că UE va „scana imediat mesajele tuturor” este înșelătoare, deoarece propunerea este încă doar un proiect și a fost în dezbatere timp de mai bine de trei ani fără acord.
Nimic nu poate intra în vigoare până când atât Parlamentul European cât și Consiliul nu ajung la un acord asupra aceluiași text, iar Parlamentul a votat deja pentru a limita scanarea și a proteja criptarea.
Chiar dacă un compromis este atins, ordinele de detectare ar necesita în continuare autorizarea pe cazuri individuale de către instanțe sau autorități independente și ar fi limitate în timp. Acest lucru înseamnă că nu există planuri de a declanșa o scanare generală a comunicațiilor private ale europenilor.
Fii primul care comentează