Container freight rates pe ruta trans-Pacific au cunoscut o scădere importantă în această săptămână, ca urmare a intensificării conflictului comercial dintre China și Statele Unite. Conform datelor Freightos, prețurile pe ruta Asia-U.S. West Coast au scăzut cu 8%, ajungând la 1.431 dolari pentru un container de 40 de picioare pentru săptămâna încheiată pe 10 octombrie. În același timp, tarifele Asia-U.S. East Coast au avut o scădere similară, fixându-se la 3.015 dolari per FEU.

Scăderea prețurilor apare în contextul implementării unor taxe portuare pe navele chineze de către Statele Unite, care vor intra în vigoare pe 14 octombrie, în tandem cu o taxă pe tonaj impusă de Beijing navelor cu steag american. Aceasta din urmă afectează operatorii de nave cu o proprietate de peste 25% din partea americană, o situație considerată problematică pentru companiile de shipping cotate la bursă.

În urma acestor tensiuni, patru directori executivi din companii de transport maritime au renunțat la funcțiile lor, inclusiv unul de la Pacific Basin Shipping din Hong Kong și doi de la Okeanis din Grecia. Aceasta ridică semne de întrebare cu privire la stabilitatea pieței.

Stamatis Tsantanis, CEO al Seanergy Maritime și United Maritime, a declarat că numărul vaselor disponibile pentru a acosta în porturile din China este semnificativ mai mic. În special, piețele de cărbune și cele de mare capacitate, cu aproximativ 60-70 de nave afectate, vor resimți impactul noilor taxe, ceea ce ar putea conduce la creșterea prețurilor pentru consumatori.

Linerii au început să își reconfigureze rutele pentru a minimiza expunerea la aceste taxe. De exemplu, Maersk a decis să își redirecționeze două nave cu steag american de la China către Coreea de Sud, lăsându-i pe clienți în așteptarea clarificărilor privind impactul acestor decizii.

Pe lângă criza generată de taxe, problemele structurale ale pieței influențează eforturile companiilor de a stabiliza tarifele. O creștere a capacității, în special în urma reveniri în Marea Roșie, contribuie la presiunea asupra prețurilor. Mai mult, analistul Freightos, Judah Levine, a evidențiat că volumele de import din Statele Unite se află la cele mai scăzute niveluri din mijlocul anului 2023, ceea ce accentuează tendințele descendente pe piața de containere trans-Pacific.

Scenariile de capacitate și scăderea volumelor de import sugerează o continuare a tendințelor negative în materie de prețuri. Ultimele măsuri de reducere a capacității implementate în octombrie nu au reușit să stabilizeze o piață în scădere. Această dinamică va cere o atenție constantă din partea tuturor actorilor implicați pentru a naviga printr-un mediu volatil.