Vicepremierul Tanczos Barna, fost ministru de Finanțe, a declarat miercuri seară că numeroase instituții se obișnuiseră să-și utilizeze întregul buget în primele șapte-opt luni ale anului și ulterior să ceară fonduri suplimentare prin rectificare bugetară. El a precizat însă că, începând cu anul 2025, nu vor mai fi alocați bani suplimentari prin rectificare și că aceste instituții trebuie să-și reorganizeze cheltuielile din fondurile existente.

Tanczos Barna a explicat că, odată cu preluarea funcției de ministru al Finanțelor în decembrie 2024, a constatat că, pentru a evita problemele financiare în anul următor, este nevoie de reduceri de cheltuieli. El a menționat că fiecare minister fusese expus creșterii cheltuielilor pentru salarii și funcționare, iar bugetele au fost gata să fie ajustate cu reduceri de 5% la începutul anului, multe ministere însă nu au respectat aceste măsuri.

„Multe instituții nu au făcut nicio reducere în primele luni ale anului, iar lipsa acestor economii a generat presiuni tot mai mari în lunile ulterioare. Dacă nu s-a reușit să se reducă cheltuielile cu 5% în februarie, era necesar să se facă reduceri mai ample în perioada martie-decembrie, pentru a controla cheltuielile. Este nevoie de măsuri ferme pentru a opri risipa”, a explicat vicepremierul.

De asemenea, el a menționat că abia în aprilie-mai s-a început reducerea numărului de angajați în sectorul public, anunțând că, în prezent, creșterea personalului s-a oprit și numărul total de angajați se apropie de 1.300.000. „Cheltuielile lunare cu salariile și personalul ajung la aproximativ 14 miliarde de lei, iar aceste sume trebuie să înceapă să scadă. Primele rezultate ar putea fi vizibile în septembrie”, a spus Tanczos Barna.

El a subliniat că, până acum, majoritatea instituțiilor cheltuiau tot bugetul în primele șapte-opt luni și apoi cereau fonduri suplimentare, dar de anul viitor nu va mai fi posibil. „2025 va fi primul an în care nu vor mai primi bani suplimentari prin rectificare, așa că trebuie să se adapteze și să-și reorienteze cheltuielile în bugetul rămas. Va fi un an dificil, dar această măsură va duce în final la o gestionare mai eficientă a fondurilor, cu fiecare instituție tolerând bugetul pe care îl are de la început”, a adăugat el.



Sursa articol