Societatea de Transport București a anunțat miercuri seară încetarea achiziției de tramvaie de la Gruia Stoica, fabricate în Rusia lui Vladimir Putin.

STB SA a comunicat anularea procedurii de achiziție pentru „Tramvaie noi din gama de 18 m cu podea complet coborâtă”.

”Decizia a fost luată din cauza imposibilității obiective de finalizare a contractului, deoarece ofertantul câștigător nu a furnizat garanțiile și documentele necesare pentru prelungirea valabilității ofertei, în ciuda repetatelor solicitări adresate de STB pentru a încheia această procedură. Neîndeplinirea acestor condiții a dus la expirarea ofertei și garanției de participare, creând un obstacol definit pentru semnarea contractului”, se menționează în comunicat.

Se precizează de asemenea că, conform declarațiilor făcute de Electroputere VFU Pașcani, controlată de Gruia Stoica, producătorul selectat pentru livrarea tramvaielor este o companie cu sediul în Moscova, Rusia. “Conform Regulamentului (UE) 2022/576, care modifică regulamentul anterior privind restricțiile împotriva Rusiei, este strict interzisă atribuire sau executare a contractelor de achiziții publice cu entități rusești sau controlate de acestea. Această interdicție este aplicabilă direct și în România și se extinde atât la contractanții principali, cât și la subcontractanții sau furnizorii care depășesc 10% din valoarea contractului. Astfel, procedura nu poate fi finalizată, având atât un impediment obiectiv legat de valabilitatea ofertei, cât și un impediment legal derivat din legislația europească”, subliniază STB.

”STB S.A. își reafirmă angajamentul de a respecta cu strictețe cadrul legal și de a desfășura proceduri de achiziție transparente și conforme, menite să asigure modernizarea transportului public din București. De asemenea, compania va continua demersurile legale necesare pentru protejarea intereselor sale patrimoniale, inclusiv în ceea ce privește anularea penalităților stabilite de instanțele de judecată”, a declarat directorul general al STB, Daniel Istrate.

Un adevărat serial care a început pe vremea Gabrielei Firea

STB a inițiat licitația pentru 40 de tramvaie de 18 metri în septembrie 2019, sub conducerea Gabrielei Firea.

Pe 31 iulie 2020, Electroputere VFU, în asociere cu Reloc SA (ambele parte a Grupului Grampet condus de Gruia Stoica), a câștigat licitația. La momentul demarării achiziției, STB dispunea de fondurile necesare pentru achiziția acestor tramvaie. Totuși, între timp, Gabriela Firea a condus Primăria spre faliment, iar instituțiile subordonate nu se aflau într-o situație financiară favorabilă. În decembrie 2019, STB a fost obligată să pună gaj 10 tramvaie, 995 autobuze, 65 troleibuze și alte utilaje, precum și sediul central al societății, pentru a obține reprogramarea unei datorii de 231 de milioane de lei. Așadar, resursele pentru investiții erau inexistent.

Pe 31 decembrie 2020, cu Nicușor Dan la conducerea Primăriei, procedura de achiziție a fost anulată de către Mihai Petcu, directorul general al STB de atunci. Anularea nu a fost însă decizia lui Petcu, ci a fost solicitată de primarul general, care a argumentat că investiția nu mai era oportună, menționând utilitatea limitată a tramvaielor de 18 m, prețul apropiat de cel al tramvaielor de 27-36 m, durata de viață scurtă de doar 17 ani și garanția de 2 ani (în contrast cu cei 5 ani pentru tramvaiele achiziționate de la Astra Vagoane Călători care circulă deja de doi ani în capitală). În plus, era necesară o inspecție tehnică zilnică pentru garantarea funcționării normale.

Ulterior, Gruia Stoica a acționat STB în instanță pentru a o obliga să semneze contractul și pentru a obține penalități de întârziere.

La începutul lunii decembrie 2024, o instanță a decis penalități de 0,5% (aproximativ 300.000 de euro) pe zi pentru refuzul STB de a semna contractul cu societatea din Grupul Grampet. Ulterior, STB a contestat penalitățile și a dorit să finalizeze contractul, însă, așa cum s-a constatat, acest lucru nu a mai fost posibil din cauza lui Gruia Stoica.



Sursa articol