
Transformarea infrastructurii feroviare din București: decizie controversată pentru linia Valea Cascadelor – Lujerului
Votul decizional privind scoaterea din funcțiune a căii ferate vechi
Primăria Sectorului 6 intenționează să dezafecteze linia de cale ferată care leagă Valea Cascadelor de Lujerului. Inițiativa vizează valorificarea terenului pentru extinderea Parcului Liniei către zona Militari, deși există planuri pentru introducerea trenului metropolitan pe același tronson. Decizia urmează să fie aprobată de consilierii locali în ședința din 4 septembrie.
Argumente pentru dezafectare și impactul asupra comunității
Conform documentației oficiale, eliminarea acestei infrastructuri nefuncționale și deteriorate va permite utilizarea eficientă a terenului, în acord cu destinația sa de parc. În prezent, patru imobile au fost expropriate pentru această lucrare, acoperind 2.414 metri de cale ferată. În plus, CFR Infrastructură și-a exprimat acordul pentru dezafectarea liniei, chiar dacă aceasta fusese planificată pentru trenul metropolitan.
Parcul Liniei – următoarea etapă de dezvoltare urbană
Faza trei a proiectului de parc, cu o suprafață de 81.500 mp, va întinde de la Lujerului către Valea Cascadelor. Parcul va include facilități diverse: piste de biciclete, locuri de joacă, terenuri de sport, fântâni de tip dry deck, grădini urbane cu plante și flori, copaci noi și mobilier urban.
Structura lucrărilor și zonele de amenajare
Lucrările vor avea o durată de un an și vor fi organizate în patru tronsoane:
- Tronsonul 1 (Valea Cascadelor – Valea Lungă): zone pentru biciclete, terenuri de sport, locuri de joacă, zone de alimentație, spațiu pentru câini și fântâni decorative.
- Tronsonul 2 (Valea Lungă – Moinești): skate park, zone de calisthenics, loc de joacă și fântână dry deck.
- Tronsonul 3 (Moinești – Răsăritului): grădină urbană, zonă expozițională, locuri de joacă și piațetă.
- Tronsonul 4 (Răsăritului – Lujerului): terenuri de baschet și volei, spațiu pentru fitness, șah și alte activități recreative.
Lungimea totală a parcului va fi de 4,2 km, fiind cel mai lung parc liniar din Europa și primul din cartierul Militari, acoperind aproximativ 17 hectare.
Între timp, planurile pentru trenul metropolitan sunt în continuare în suspensie
Proiectul trenului metropolitan, ce ar urma să circule pe tronsonul Gara de Vest – Vasile Milea, a fost lansat în 2011. Inițial, toate indicațiile arătau spre un tren urban modern, care să lege zonele periferice de centrul Bucureștiului, reducând timpul de deplasare și poluarea. În prezent, însă, proiectul a rămas în impas, fiind contestat de oficiali locali, care preferă investiții mai simple și mai urgente în transportul public.
Un plan preliminar includea două stații între Valea Cascadelor și Brașov, dar lipsa avansului concret a generat scepticism. La momentul actual, opiniile diferă între cei care apreciază potențialul trenului metropolitan și cei care consideră prioritară modernizarea rețelei de tramvaie și prioritizarea transportului public.
Istoricul proiectelor de reformare a rețelei feroviare urbane
Dezvăluirea faptului că traseele feroviare vechi aveau potențial de reabilitare datează din 2011. Acest proiect, care prevedea reconectarea Bucureștiului la zona metropolitană prin trenuri moderne, a avut altă viziune în trecut, însă a fost întârziat sau abandonat pe parcurs. Trasee propuse inițial includeau linii circulare și directe din vestul și sudul orașului, cu un cost estimat de 150 milioane de euro fiecare.
Lucrările din prezent, precum dezafectarea liniei între Valea Cascadelor și Lujerului, demonstrează o schimbare în prioritățile de dezvoltare urbană, dar ridică întrebări despre ambițiile și viabilitatea acestor proiecte pe termen lung.
Fii primul care comentează