Creșterea conectivității în industria auto, facilitând funcționarea vehiculelor inteligente și autonome, aduce multiple beneficii pentru șoferi. Însă, această digitalizare acceleratează și riscurile de securitate cibernetică, punând în pericol atât mașinile personale, cât și infrastructura critică. Specialiștii avertizează că, până în anul 2026, atacurile informatice complexe, intensificate de utilizarea inteligenței artificiale, ar putea deveni tot mai frecvente și periculoase.

Recent, la Palatul Parlamentului, au fost reuniți 90 de experți în securitate cibernetică, pentru a discuta despre noile metode de accesare a sistemelor auto de la distanță. În cadrul evenimentului, demonstrațiile au arătat că un simplu laptop poate fi suficient pentru a descuia și porni un vehicul, fără ca atacatorul să fie fizic prezent.

Vehiculele moderne, precum și cele fabricate în ultimul deceniu, sunt vulnerabile la atacuri informatice din cauza tehnologiei avansate. Conectivitatea prin Wi-Fi și Bluetooth, utilizată pentru actualizări de software, poate fi exploatată de hackeri. Kamel Ghali, specialist în securitate cibernetică auto, afirmă că modele fabricate între 2010 și 2015 pot fi compromise. El avertizează că programe malițioase pot prelua controlul asupra mașinii și pot intercepta sistemele multimedia din habitaclu.

Riscurile se extind dincolo de furtul vehiculului sau încălcarea intimității șoferilor. Atacuri coordonate, integrând inteligența artificială, ar putea vizat flote de vehicule esențiale, precum mașini de poliție sau ambulanțe. Aceste intervenții ar putea provoca blocaje și pagube economice majore, afectând funcționarea normală a serviciilor de urgență și transport.

Experții solicită măsuri imediate pentru consolidarea securității în industria auto. Guvernul este invitat să impună standarde clare de securitate pentru producători și furnizori digitali. Andrei Avădănei, de la conferința „DefCamp”, subliniază nevoia investițiilor în securitate cibernetică, atât din partea statului, cât și a sectorului privat. Inițiativele izolate nu sunt suficiente pentru a acționa eficient în fața amenințărilor tot mai sofisticate.

Șoferii trebuie să fie vigilenți, verificând regulat actualizările de software și integritatea componentelor vehiculului. Recomandările includ și atenție sporită la componente detașabile, precum farurile, pentru a preveni instalarea unor dispozitive de urmărire sau spionaj.

În condițiile în care industria auto devine tot mai digitalizată, protejarea vehiculelor împotriva atacurilor cibernetice necesită o responsabilitate comună. Este esențială o legislație adaptată și o implicare activă a tuturor actorilor din domeniu. În acest context, informarea continuă și monitorizarea evoluțiilor din securitate cibernetică rămân prioritare, pentru a minimiza riscurile și a asigura o infrastructură auto sigură.