Fondurile Rabla pentru vehicule cu combustie și hibride s-au epuizat rapid în doar 13 minute de la deschiderea sesiunii, evidențiind interesul crescut pentru aceste tipuri de vehicule. În contrast, fondurile alocate pentru mașini electrice nu au atins nici măcar 50% din bugetul total, deși în anii anteriori sumele de 7.500 de euro erau consumate rapid.

Bugetul total aprobat recent de Guvernul Bolojan a fost drastic redus la 200 de milioane de lei, comparativ cu 600 de milioane de lei alocați în sesiunea anulată în luna iunie. De asemenea, sesiunile pentru persoane juridice și pentru unitățile administrativ-teritoriale, care aveau un buget de aproximativ 800 de milioane de lei, au fost eliminat.

Potrivit datelor de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), au fost depuse 7.298 de dosare pentru vehiculele cu motor termic, solicitându-se 80 de milioane de lei în total. În cazul mașinilor electrice (BEV și PHEV), alocările de fonduri s-au ridicat la 120 de milioane de lei, dar cu o valoare medie a tichetului de 18.500 de lei. Până la ora 16:00, au fost înregistrate 3.263 de dosare pentru vehicule electrice, cu o valoare totală de 57,6 milioane de lei, reprezentând mai puțin de jumătate din suma alocată.

Această dinamică sugerează că anul acesta programul de reducere a emisiilor va facilita achiziția unui număr dublu de vehicule cu emisii de CO2 față de cele cu emisii zero, dacă tendințele actuale rămân constante. Reprezentanții industriei auto au observat că reducerea suma acordată pentru tichetul Rabla pentru mașini electrice nu reprezintă o motivație suficientă pentru cumpărători.

Întârzierile și incertitudinile legate de program au dus la o descurajare a potențialilor clienți, care optează adesea pentru vehicule utilizate. Programul Rabla va continua până în luna noiembrie, având în continuare în vedere atragerea unui număr cât mai mare de participanți.

Pentru a beneficia de tichete, românii trebuie să caseze un vehicul uzat în termen de 60 de zile de la aprobarea dosarului. Apoi, după alocația tichetului, cumpărătorii au la dispoziție 90 de zile pentru a achiziționa un nou vehicul. Aceste măsuri rămân esențiale pentru dezvoltarea unei piețe auto mai prietenoase cu mediul în România.