Singapore a raportat o creștere a numărului de tancuri „rău intencionate” sau „flote umbră” care operează în apropierea țărmurilor sale, în una dintre cele mai aglomerate căi maritime din lume. Conform datelor de la Lloyd’s List Intelligence, în decembrie s-au înregistrat cel puțin 27 de astfel de nave tranzitând strâmtoarea Singapore, alături de alte 130 care se aflau în apropiere, în jurul arhipelagului Riau din Indonezia.

Traficul din strâmtoare rămâne dens, cu peste 80.000 de nave ce trec prin acest loc anual. Însă, analiștii observă o schimbare în profilul anumitor nave care folosesc aceste ape.

Motivul apariției atât de multor tancuri „rău intenționate” în apropierea Singapore-ului este amplificarea sancțiunilor internaționale asupra exporturilor de petrol din țări precum Rusia, Iran și Venezuela. Aceste măsuri au dus la dezvoltarea unei rețele maritime paralele, care facilitează mișcarea petrolului sancționat.

Strâmtoarea Singapore este esențială pentru comerțul maritim global, dar reglementările internaționale limitează acțiunile pe care autoritățile maritime le pot lua în apele internaționale, permițând flotelor umbră să opereze în zone gri legale. Recent, activitățile suspecte au fost observate la aproximativ 22,2 kilometri de coasta Singapore-ului, în ape internaționale.

Flotele umbră, numite și nave „fantomă”, includ de obicei vase vechi, cu proprietăți obscure, care își schimbă frecvent pavilionul. Aceste nave sunt adesea implicate în transportul de petrol sancționat prin metode riscante, cum ar fi transferurile de marfă din vas în vas sub întuneric. Problemele de mediu create de aceste nave includ probabilitatea de accidente, scurgeri de substanțe toxice și poluări.

Navele umbră sunt cel mai adesea utilizate de Rusia, Iran și Venezuela pentru a evita sancțiunile internaționale. Rusia a reușit, în ciuda restricțiilor, să mențină exporturile de petrol prin intermediul acestor flote.

Guvernele au început să reacționeze la această problemă. Autorități din Europa de Nord au implementat controale fizice asupra navelor care efectuează transferuri de marfă, ceea ce face mai riscant pentru flotele umbră să opereze pe rutele convenționale. În iulie 2025, Marea Britanie a impus restricții asupra unor nave pentru a reduce capacitatea de transport a Rusiei.

Problemele cauzate de tancurile umbră sunt semnificative. Aceste nave pot provoca dezastre ecologice costisitoare, iar accidentul unor nave vechi poate duce la scurgeri grave de petrol.

În concluzie, flotele umbră reprezintă o provocare majoră pentru reglementările maritime și ecologia globală, iar continuarea monitorizării și a informării publicului este esențială pentru a aborda această problemă din ce în ce mai urgentă.