Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi, la Timișoara, că reformele pe care și le dorise pentru cel de-al doilea mandat nu le-a putut implementa atât de rapid pe cât și-ar fi dorit, din cauza măsurilor de austeritate bugetară adoptate, care au schimbat prioritățile sistemului.

„La începutul celui de-al doilea mandat, credeam că vom putea continua reformele din primul mandat și că voi putea implementa planurile din raportul „QX”, însă în câteva zile, situația s-a schimbat complet când Guvernul a adoptat măsuri de austeritate severe, chiar de criză bugetară și fiscală. Aceste măsuri au avut ca efect asigurarea salariilor și burselor pentru studenți până la sfârșitul anului, dar au schimbat paradigmele vechi din sistem. Acum, după ce am reușit să ne stabilizăm, putem începe reformele propriu-zise. În cadrul acestor schimbări, învățământul dual este esențial, deoarece ne dorim să formăm competențe, iar o varietate mai mare de abilități ne va duce spre mai multe profesii și ocupații, relevante pentru societate și piața muncii. În plus, liceele tehnologice trebuie să se transforme în școli duale până în 2029”, a afirmat ministrul, citat de o agenție de știri.

Referitor la bursele pentru studenți, ministrul a spus că situația este mai avansată, după o întâlnire cu reprezentanții Fondurilor Europene și studenți.

De asemenea, problematica cadrelor didactice rămâne în atenția Ministerului Educației, Daniel David exprimând dorința de a diminua efectele negative ale măsurilor de austeritate asupra profesorilor.

„Sindicatele sunt cele care organizează proteste, iar acestea vor continua până în decembrie. Nu le-au oprit, ci le-au redus frecvența, posibil făcându-le mai săptămânale. Le-am spus adevărul și i-am informat că aceste măsuri au avut efecte care ne-au permis să menținem salariile și bursele. Toți dorim să reducem impactul măsurilor bugetare, dar vom putea face acest lucru pe termen lung, concentrându-ne pe aceste priorități”, a explicat ministrul.

În legătură cu problematica plagiatelor, Daniel David a spus că s-a constituit un grup de lucru pentru analizarea normelor din lege referitoare la etică, deoarece există o necesitate de a echilibra între norme mai flexibile și constrângeri juridice. Raportul final al comisiei urmează să fie prezentat până la sfârșitul lunii noiembrie.

Ministrul a mai subliniat că implicarea politicului în educație trebuie redusă, sugerând că directorii de școli să ocupe funcții prin concurs, în timp ce inspectorii școlari ar putea fi numiți de minister, similar cu modele din perioadele anterioare.

„Am discutat despre rolul politicului în educație și am menționat că inspectorii generali ar putea avea un statut similar cu cel al prefectului, reprezentând Ministerul Educației în județe. Nu spun că trebuie să fie așa, dar acesta este un exemplu. La nivelul directorilor, însă, vreau concursuri pentru a asigura stabilitatea și profesionalismul pe termen lung, pentru că mandatele trebuie să fie de patru ani”, a explicat ministrul.

În ceea ce privește implicarea rectorilor în politică, există mai multe abordări, inclusiv modelul din perioada interbelică, în care rectorii erau membri ai Parlamentului.



Sursa articol