Întârzierea Programului Rabla: Lansarea prevăzută abia la 1 octombrie

Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a afirmat în vară că „nu văd de ce ar întârzia mai mult de 1 septembrie”, însă cea mai complicată ediție a Programului Rabla, care subvenționează achiziția de autoturisme noi, va începe probabil în jurul datei de 1 octombrie, conform ultimelor estimări.

Valoarea tichetelor pentru mașinile cu emisii zero a fost redusă semnificativ, la doar 3.700 de euro, iar bugetul disponibil s-a diminuat la 200 milioane de lei, de la peste un miliard. Astfel, Programul Rabla va începe cu o întârziere de aproximativ o lună față de ceea ce a promis anterior ministrul Mediului.

Ghidul Programului Rabla a fost supus dezbaterii publice pe 2 septembrie, la o dată ulterioară declarației lui Buzoianu. Adoptarea hotărârii de guvern pentru aprobarea acestuia este planificată pentru 11 septembrie, imediat după aprobarea unui nou set de măsuri fiscale.

Ministrul a recunoscut că, după adoptare, actul normativ trebuie să obțină toate avizele necesare înainte ca dealerii auto să se poată înscrie pentru a comercializa mașini subvenționate. Numai după finalizarea acestui proces va fi anunțată data la care cetățenii vor putea depune dosarele pentru tichetul Rabla.

Buzoianu a subliniat: „Programul trebuie să fie lansat înainte cu câteva zile pentru înscrierea dealerilor noi. Propunem să preluăm toți dealerii care au participat la programul anterior, dar este important să și oferim oportunitatea dealerilor noi să se înscrie.”

Astfel, ținând cont de etapele implicate, lansarea Programului Rabla – ediția 2025 revizuită – ar putea avea loc în jurul datei de 1 octombrie. De atunci, vor mai fi doar trei luni pentru a recâștiga, măcar parțial, vânzările ce au scăzut drastic în prima parte a anului. Totuși, după depunerea cererilor de finanțare, vor fi necesare cel puțin o lună pentru verificare și validare.

Etapele ce trebuie parcurse înainte de startul efectiv includ:

  • publicarea informațiilor necesare pe site-ul agenției pentru demararea validării producătorilor;
  • încărcarea dosarelor de validare și analiza acestora;
  • contestarea rezultatelor validării, dacă este cazul;
  • încheierea contractelor de participare;
  • publicarea listei producătorilor validați;
  • revalidarea anuală a acestora;
  • publicarea informațiilor pentru sesiunea de înscriere a solicitanților.

Românii vor beneficia de subvenții pentru achiziția de mașini pe benzină, primind până la 10.000 de lei, cu condiția ca emisiile să nu depășească 145 g CO2/km și prețul să fie sub 60.000 euro. De asemenea, pentru mașini plug-in hybrid, subvenția va fi de 15.000 de lei, iar pentru cele electrice, de 18.500 euro. Important de menționat este faptul că vor fi finanțate și vehiculele înmatriculate anterior cu maxim 6 luni și care nu au parcurs mai mult de 6.000 km.

Producătorii auto locali, Dacia și Ford Otosan, au suferit pierderi semnificative din cauza întârzierii programului, care ar fi impulsionat vânzările noilor modele. Asociațiile industriei auto, ACAROM și APIA, au tras semnale de alarmă legate de impactul negativ asupra unei industrii vitale pentru România, cu cel mai mare număr de angajați și exporturi.



Sursa articol