Ministerul Educației anunță că majoritatea claselor nu sunt influențate de modificarea limitei minime și maxime pentru numărul de elevi, decizie care a fost luată în contextul schimbărilor fiscale și bugetare. Această măsură afectează în principal clasele cu un efectiv redus. Conform comunicatului, „este posibil ca aceste ajustări fiscale să determine o ușoară creștere a numărului de clase funcționând simultan în ciclurile primar și gimnazial”.

După reorganizarea a peste 500 de unități de învățământ și creșterea normei săptămânale de predare cu două ore, s-a introdus o schimbare a limitei minime și maxime pentru numărul de elevi în clasă, stabilită prin legea fiscal-bugetară. În cele mai multe locuri, clasele vor fi în continuare în limitele anterioare, iar influența ajustării se va resimți mai ales în cazul celor cu efectiv foarte mic. În anul școlar 2024-2025, există 12 clase de clasa a VIII-a cu un singur elev, 26 de clase cu doi elevi, 52 cu trei, 64 cu patru, 84 cu cinci, 92 cu șase și 107 cu șapte elevi.

Se estimează că, odată cu aplicarea acestei măsuri, procentul claselor simultane, în care elevii din ciclurile primar și gimnazial învățăm împreună, va crește ușor, de la 6% la 7,5%. Acest nivel nu depășește cifrele observate în alte țări europene, precum Franța sau Irlanda, unde învățământul combinat este mai frecvent, mai ales la ciclul primar. Reprezentanții Ministerului atrag atenția că un astfel de învățământ necesită competențe speciale în predare și învățare, fiind un obiectiv important pentru instituție.

Ministrul Daniel David a declarat în repetate rânduri că, deși înțelege situația de criză, limitele minime și maxime pentru clasă trebuie determinate pornind de la principiul raționalității, fără a se depăși anumite repere europene, internaționale sau naționale recente. Studiile arată că, în general, dimensiunea clasei are un efect redus asupra performanței școlare, devenind relevant mai ales când numărul de elevi depășește pragul de aproximativ 15, în timp ce calitatea profesorului și mediul de învățare au o influență mai mare.

Statistice recente indică faptul că, în învățământul românesc, clasele primare au între 12 și 25 de elevi, cu o medie de aproximativ 20, cele din gimnaziu între 12 și 30, cu o medie de 25, iar la liceu, numărul de elevi variază între 15 și 30, cu o medie de 25. Limitele minime pentru clasă pot fi reduse cu până la 2, iar cele maxime pot crește cu cel mult 4, dacă se obține aprobarea inspectoratului școlar județean.



Sursa articol