Progrese semnificative în construcția autostrăzii Focșani – Bacău: termenul depășit cu aproape trei luni

Lucrările avansează cu rapiditate, în ciuda întârzierilor și a financiarelor complexe

Deși termenul stabilit pentru finalizarea Lotului 1 al autostrăzii Focșani – Bacău a fost depășit cu aproape trei luni și gradul de finanțare nu a trecut de 45%, activitatea pe șantier indică progrese semnificative. Contructorul român UMB dă semne clare că segmentul va fi deschis înainte de sărbători, oferind posibilitatea circulației pe autostradă între București și Adjud.

Stadiul proiectului și planuri de finalizare

Inițial, termenul de predare pentru cei 35 de kilometri ce leagă Focșaniul de Adjud era 29 septembrie 2025. Imaginile recente din teren surprind o activitate intensă, chiar și pe timpul nopții, mai ales în zona nodului rutier de la Tișița. Această cale de legătură este crucială pentru conectarea regiunii, asigurând o alternativă sigură și rapidă la sectoarele periculoase de pe DN2/E85.

Lucrări nocturne și avans tehnologic

Echipamentele consorțiului controlat de Dorinel Umbrărescu lucrează în trei schimburi pentru finalizarea structurii complexe de la Tișița, care facilitează accesul către Panciu și Tecuci. Conform imaginilor aeriene, bretelele de acces și pasajele sunt aproape de finalizare, iar stratul de asfalt a fost deja așternut. Se lucrează simultan la marcaje, parapete antifonice și sistemele de iluminat, în paralel cu asfaltarea podurilor autostrăzii.

Nodul Tișița, centru strategic pentru infrastructură

Nodul rutier de la Tișița reprezintă o componentă esențială a proiectului, fiind nu doar o intersecție, ci și un centru de distribuție a traficului. Realizat pentru a prelua fluxuri mari de vehicule grele, acesta trebuie să faciliteze accesul către DN2L și să asigure legătura spre Tecuci și Panciu. Inginerii au proiectat supratraversări peste magistrala feroviară 500 București – Suceava, una dintre cele mai aglomerate linii de cale ferată din țară.

Discrepanță între progresul fizic și cel financiar

Deși șantierele sunt aproape de finalizare, cifrele oficiale indică o stare financiară complicată: stadiul fizic al lucrărilor atinge 85%, dar doar 45% din bugetul total, de peste 470 de milioane de euro, a fost decontat. Diferența confirmă că s-au efectuat sume considerabile de lucrări pentru care statul român nu a plătit încă.

Această situație afectează lichiditățile din conturile dedicate fondurilor europene, punând în pericol finalizarea întregului proiect dacă plățile restante nu vor fi soluționate la timp.

Pentru legătura de la București la Adjud, pași următori

Lotul 1 Focșani – Domnești Târg, parte integrantă a Autostrăzii Moldovei și finanțat prin fonduri europene, are ca termen de finalizare 31 noiembrie 2025. În ciuda progreselor impresionante, restantele financiare rămân o provocare.

Consorțiul controlat de Dorinel Umbrărescu a anunțat, însă, că până la sfârșitul anului se va deschide trafic pe cei 35 de km pentru a asigura o legătură rapidă de la București la Adjud, pe o distanță de 244 km, fără întrerupere. În plus, se mai lucrează la alte două loturi de pe traseu, proiectate să fie finalizate în următorii ani, dar cu rate de decontare respectiv de 39% și 23%.

Concluzie

Proiectul autostrăzii Focșani – Bacău avansează, fiind martor la eforturi intense chiar și pe timp de noapte. În ciuda dificultăților financiare, livrarea lotului promis până la finalul anului promite să transforme radiala rutieră pentru întreaga regiune. Îmbunătățirea conectivității regionale va aduce beneficii importante pentru infrastructura națională și pentru siguranța traficului pe drumurile din Moldova.



Sursa articol