
După mai mult de șase decenii de activitate și un bilanț tragic ce include 400 de accidente și 200 de piloți uciși, ultimele avioane de vânătoare MiG-21, uneori denumite în glumă „sicrie zburătoare”, au zburat pentru ultima oară în India, conform agenției de știri AFP, citată de Agenția Română de Știri.
Ceremonia de încheiere a misiunii a avut loc în apropierea orașului Chandigarh, în nordul țării, unde au fost livrate primele avioane din acest model. O mulțime de oameni s-au adunat pentru a-și lua rămas bun de la cele 36 de avioane MiG-21, din epoca sovietică, încă aflate în serviciu, cu o zi înainte ca India să anunțe semnarea unui contract de aproximativ 7 miliarde de dolari pentru achiziția a 97 de avioane de luptă Tejas, proiectate și fabricate local.
La eveniment au participat oficiali de rang înalt, printre care ministrul Apărării, Rajnath Singh, reprezentanți ai forțelor aeriene și fost piloți ai MiG-21. Datorită lipsei avioanelor moderne, armata indiană, care inițial intenționa să retragă MiG-21 până la jumătatea anilor ’90, a decis să prelungească durata de utilizare a acestor avioane.
În total, India a primit 874 de unități din acest tip de avion de luptă rusesc din anii 1960. Încercările de a produce avioane de vânătoare în interiorul țării au eșuat de mult timp, iar contractele pentru achiziții externe au fost dificultate de proceduri birocratice și suspiciuni de corupție.
De-a lungul anilor, avioanele MiG-21 au reprezentat coloana vertebrală a forțelor aeriene indiene, însă istoria lor marcată de probleme de siguranță le-a adus porecla de „sicrie zburătoare”. „Deși imperfecte, erau performante”, a afirmat pentru AFP Raghunath Nambiar, fost ofițer superior în armata aeriană, amintind de rolul lor crucial în războiul din 1971 împotriva Pakistanului, care a condus la crearea Bangladeshului.
Fii primul care comentează