Discuția privind liderii în dezvoltarea mașinilor complet autonome s-a intensificat în ultima vreme, devenind adesea o confruntare de declarații și poziții controversate. În centrul atenției se află rivalitatea între companiile Tesla și Waymo, fiecare promovând propriile soluții și rezultate, în contextul în care demonstrațiile și datele publice devin tot mai importante pentru validarea tehnologică.

Recent, Elon Musk a postat pe platforma X că Waymo „nu a avut niciodată vreo șansă” în competiția pentru mașinile autonome, sugerând că Tesla va deveni în final câștigătoarea. Aceasta a fost o reacție la disensiunile legate de transparența și comparabilitatea datelor raportate de cele două companii. În timp ce Waymo a publicat recent date de siguranță și volumul de mile fără șofer uman, Tesla a fost criticată pentru raportări considerate insuficient de transparente și pentru utilizarea unor metrici discutabile.

Waymo a atins în ultimii ani peste 100 de milioane de mile în regim „rider-only” în trafic, oferind servicii comerciale complet autonome în diverse orașe mari. În același timp, compania raportează o reducere semnificativă a accidentelor grave comparativ cu media umană. În contrast, Tesla funcționează în prezent cu un sistem avansat de asistență, care necesită implicarea soferului și nu operează pe baza unui serviciu complet driverless în condiții comerciale.

Diferențele în modul de raportare și validare a siguranței creează inferențe diferite despre performanță. Tesla publică un „safety report”, dar acesta a fost criticat pentru comparații inexacte și lipsa detaliilor esențiale despre incidente. De asemenea, datele reflectă utilizarea sistemului sub supraveghere umană constantă, ceea ce complică evaluarea aportului tehnologiei autonome.

Elon Musk greșește în principal atunci când amestecă potențialul de scalare și costurile mai mici ale tehnologiilor cu realitatea demonstrațiilor concrete și validate în trafic public. Propunerile sale de a renunța la șoferii de siguranță în scurt timp nu sunt susținute de rezultate operaționale concrete, iar promisiunile anterioare, inclusiv cele privind robotaxi-ul, au fost depășite.

De asemenea, comparațiile cu Waymo sunt complicate de faptul că aceasta din urmă oferă deja servicii comerciale operate fără șofer, în timp ce Tesla se bazează încă pe supraveghere. În această situație, discuția despre „victorie” devine mai mult o narațiune decât o evaluare obiectivă bazată pe indicatori precum mile autonome fără intervenție umană sau rate la accidente.

Este esențial ca evoluția tehnologică în domeniul mașinilor autonome să fie monitorizată constant și informat cu date publice și verificabile. În condițiile în care sectorul este în continuă dezvoltare, o informare neutră și precisă devine vitală pentru înțelegerea adevăratului progres și a tendințelor.