
În luna august, echipa Studențească Solis de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a traversat deșertul australian de la nord la sud timp de șase zile, la bordul unui autoturism inovator alimentat cu energie solară. Potrivit unei agenții de presă citate de Radio Târgu Mureș, vehiculul, numit „Hyperion”, este o mașină electrică care obține energia necesară din panouri fotovoltaice. Grupul, format din 30 de membri, a fost împărțit în departamente specializate în electric, mecanică, software și comunicare.
Târgu Mureșeanul Tudor Băldean a făcut parte din echipă, fiind responsabil pentru sistemele electrice în etapa de proiectare și pentru stațiile radio pe durata competiției. El a spus: „Vehiculul este conceput pentru o singură persoană. Face parte din categoria Challenger, ceea ce înseamnă că trebuie să fie extrem de eficientă. Nu contează confortul pilotului sau aspectul mașinii, ci doar siguranța și funcționalitatea sa pe drum. Bateria are o capacitate de 3 kW, adică de două ori mai mică decât anul trecut. Am avut 6 metri pătrați de panouri solare. În condiții de lipsă totală de soare, autonomia mașinii poate ajunge până la 300 km. Aerodinamica joacă un rol foarte important, fiind esențial ca vehiculul să fie foarte stabil. Pilotul trebuie să suporte temperaturi ridicate în timpul cursei”.
Aventură de traversare a deșertului australian, cu o viteză medie de 65-70 km/h, s-a dovedit a fi una remarcabilă, durând șase zile. La final, echipa s-a clasat pe locul 18 din 26 în categoria Challenger. În timpul traseului, pilotul a fost asistat și însoțit de mașini obișnuite, colegi și organizatori, după cum a precizat Tudor Băldean.
„Traseul începe în Darwin, un oraș din nordul Australiei, și se încheie în Adelaide, pe coasta de sud, traversând inima deșertului. Drumul în Australia este foarte periculos, fiind populate cu animale ce pot fi periculoase pentru oameni. În plus, există și așa-numitele „trenuri de drum”, care sunt formate din mai multe camioane legate între ele și care rulează cu peste 100 km/h. Vehiculul nostru, care cântărește doar 270 de kilograme, majoritatea situațiilor de pe traseu fiind mult mai imprevizibile”, a explicat Băldean.
De la debutul în 2018, echipa Solis a cotinuat să dezvolte mașini solare competiționale, participând la numeroase competiții internaționale, inclusiv în Belgia, Italia și Australia.
Fii primul care comentează