
CNAIR sărbătorește sâmbătă 51 de ani de la inaugurarea drumului Transfăgărășan, considerat un exemplu remarcabil al ingineriei românești. Construcția acestuia a fost extrem de dificilă și a costat viața a 40 de oameni. Cel mai înalt punct al drumului depășește 2.000 de metri, fapt pentru care circulația se restricționează pe o perioadă lungă în timpul iernii, din cauza zăpezii. Autoritatea pentru drumuri are în plan modernizarea acestei șosele pentru a extinde perioada de funcționare anuală.
Reprezentanții CNAIR au transmis un mesaj pe rețelele sociale în care menționează: „Astăzi, 20 septembrie 2025, marcăm 51 de ani de la inaugurarea oficială a Transfăgărășanului, unul dintre cele mai spectaculoase proiecte de infrastructură realizate în complet de români. La această aniversare, aducem un omagiu celor care l-au conceput, construit și menținut în stare de funcționare, oamenilor care, prin muncă și sacrificiu, au creat un simbol al României moderne.”
Directorul CNAIR, Cristian Pistol, afirmă că „Transfăgărășanul reprezintă una din cele mai importante realizări ale ingineriei românești”. El adaugă: „Dorim să continuăm aceste reușite, iar în ultimii ani am demonstrat că România poate construi infrastructură modernă chiar și în condiții dificile.”
Finalizat în 1974, după patru ani de muncă intensă, acest drum montan de 91 km și cu o altitudine maximă de 2.042 metri rămâne o dovadă vie a îndemânării și a determinării celor care au avut viziunea de a crea o șosea unică în Europa, traversând Munții Făgăraș.
CNAIR subliniază că realizarea drumului nu a fost lipsită de sacrificii: „Aproximativ 40 de vieți omenești au fost pierdute în timpul construcției, un tribut adus unei opere care impresionează întreaga lume.” Construcția a fost încredințată trupelor de geniu, conduse de generali de-a lungul timpului, iar lucrarea a fost efectuată de regimentele specializate din Râmnicu Vâlcea și Alba Iulia, sub comanda unui colonel, care ulterior a fost avansat la gradul de general de brigadă.
Specificațiile tehnice ale drumului includ o lungime totală de 91 km, din care 40 km sunt terasamente de pământ, 21 km terasamente din stâncă și 30 km de lărgire a variantei existente. Lățimea carosabilului este de 6 metri, cu supralărgiri în zonele de curbe, iar platforma are o lățime de 8 metri, și ea cu supralărgiri în curbe.
Fii primul care comentează