Festivalul Enescu 2025: provocări și speranțe pentru o sală de concerte modernă în București
Sală Palatului – un spațiu cu limitări pentru muzica clasică
Declarația surprinzătoare a compozitorului Dan Dediu despre Sala Palatului, la conferința de lansare a ediției 2025 a Festivalului Enescu, a atras atenția. „Sună foarte bine”, a spus el despre sonorizarea estivului spațiu. Totuși, această apreciere vine într-un context critic majorității concertelor din această sală.
Inițial construită în 1960 pentru conferințe, Sala Palatului nu a fost adaptată pentru concerte de înaltă performanță. De-a lungul anilor, au fost efectuate doar mici îmbunătățiri, fără să modernizeze įveritatea acustică.
Lipsa unei voci moderne pentru muzica de înaltă clasă
De peste două decenii, oficialii promiteau construirea unei noi săli de concerte în București, însă proiectul a rămas doar pe hârtie. Nimic concret nu a fost realizat până acum.
Dirijorul Constantin Grigore explică dificultățile întâmpinate:
„Este un proces foarte dificil. Am adus boxe de ambient, am creat o acustică falsă pentru a apropia muzica de public. Dar totul este foarte artificial. Nu se compară cu sălile moderne din Berlin, München sau Londra. Sperăm ca într-o zi să putem avea o sală adevărată pentru concerte în București.”
El subliniază că sala actuală nu este potrivită pentru muzică clasică de înaltă calitate, fiind de fapt inadecvată pentru astfel de evenimente.
Declarație optimistă din partea lui Dan Dediu
În contextul vechimii și limitărilor sălii, compozitorul Dan Dediu a adus o notă de optimism. În cadrul conferinței dinaintea Festivalului Enescu 2025, el a spus:
„Am fost dimineață, chiar de dimineață, la repetiția Orchestrei Filarmonicii George Enescu, dirijată de Cristian Măcelaru, și Sala Palatului sună foarte bine. Asta nu înseamnă că nu e nevoie de o sală nouă. Dar tratamentele de acolo fac ca orchestra să se audă clar, inclusiv între ei.
De fapt, cea mai mare problemă era că aramaua nu se auzea bine de viori, solistul aproape că nu se auzea deloc, ceea ce ducea la diverse erori. Anul acesta, calitatea audiției s-a îmbunătățit semnificativ.”
Perspective și promisiuni pentru viitor
Primarul interimar Stelian Bujduveanu a declarat că nu mai face promisiuni concrete despre o nouă sală de concerte.
„Nu pot să spun că vom construi o sală nouă, pentru că aceste promisiuni nu au avut finalitate. Trebuie să schimbăm modul în care abordăm aceste proiecte. Întâi să realizăm, apoi să vorbim despre rezultate.”
Deși situația rămâne dificilă, speranța pentru o sală modernă de concerte în București persistă, iar muzicienii așteaptă cu răbdare, în timp ce orchestra și artiștii continuă să evolueze în spații limitate, dar cu un entuziasm neîntrerupt.

Fii primul care comentează