Mulți șoferi și-au dat seama că viteza afișată pe bordul mașinii nu corespunde întotdeauna cu cea reală, fiind de obicei ușor mai mare. Adesea, după consultarea GPS-ului sau după verificarea cu radarul poliției, se observă că viteza reală diferă față de cea indicată de bord. Conferențiarul Radu Drosescu, profesor universitar la Facultatea de Mecanică a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, a explicat că exactitatea măsurătorii depinde de sistemul utilizat: radarul poliției este cel mai precis, urmat de GPS, iar bordul mașinii are cea mai redusă precizie, fiind intenționat setat să afișeze valori mai mari. În general, diferențele de câțiva km/h între viteza afișată și cea reală sunt normale. Spre exemplu, dacă bordul indică 100 km/h, viteza reală poate fi între 96 și 98 km/h, în timp ce GPS-ul va oferi o valoare mai aproape de adevăr.

„GPS-ul este, în general, mai exact decât vitezometrul mașinii. Dar atunci apar întrebări: de ce nu folosim tot timpul GPS-ul? Pentru că semnalul GPS nu este disponibil în anumite zone, precum munții sau tunelurile, și poate fi afectat de anumite erori. Viteza calculată din detectarea locației și timpul, care se bazează pe ceasuri atomice de pe sateliți, poate fi influențată de radiațiile din ionosferă și troposferă. Aceste perturbări pot duce la erori de până la câțiva metri în determinarea poziției și vitezei. Modelele obișnuite de GPS au o precizie de până la 10 metri, în timp ce modelele profesionale, precum DGPS sau RTK, pot ajunge la o precizie de câțiva centimetri, dar costă foarte mult – cât aproximativ o pătrime din valoarea unui autoturism,” a precizat conf.dr.ing. Radu Drosescu.



Sursa articol