
Transportul rutier de marfă din România a înregistrat o creștere de 69% în ultimii zece ani, depășind de trei ori ritmul mediu al Uniunii Europene, conform datelor analizei Eurostat citate de o companie de consultanță în domeniu. În urmă cu doi ani, firmele de transport și logistică au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometri transportate pe drumurile naționale.
„România s-a distins prin cea mai mare creștere a volumului de marfă transportat în UE. În 2023, firmele de transport au dus aproape 29 de miliarde de tone-kilometri, cu 69% mai mult față de o perioadă de zece ani, ceea ce indică cel mai rapid ritm de creștere din Uniune și de peste trei ori peste media comunității. De asemenea, piața spațiilor industriale moderne de închiriat a crescut de aproape cinci ori în același interval și va ajunge în 2025 la circa 8 milioane de metri pătrați”, afirmă specialiștii consultanței Colliers.
Cu toate acestea, lipsa autostrăzilor și a unor căi ferate moderne reprezintă un obstacol major pentru dezvoltarea infrastructurii logistice din țară, subliniază experții. Ei amintește că volumul de marfă transportat pe șosele, de aproximativ 29 de miliarde de tone-kilometri, este apropiat de cel al Ungariei, însă de peste șase ori mai mic decât cel al Poloniei. Astfel, deși creșterea din România a fost rapidă, diferențele față de alte țări din regiune rămân semnificative. Pentru reducerea acestor decalaje în următorii 10-15 ani, este necesară continuarea construcției de autostrăzi și a modernizării rețelei feroviare, mai ales în contextul actual în care economia internă se confruntă cu presiuni. Investițiile în infrastructură ar putea compensa anumite deficiențe ale altor sectoare ale economiei și ar pregăti terenul pentru perioade de creștere economică.
După unii ani de ritm accelerat al dezvoltării infrastructurii, perioada 2025-2026 se anunță a fi caracterizată de o încetinire a construcțiilor și inaugurărilor de autostrăzi, ceea ce poate limita dezvoltarea pieței de spații logistice și industriale. Anumiți experți notează că peste 77% din mărfurile transportate pe drumurile interne sunt livrări în interiorul țării, ceea ce reflectă, cel puțin parțial, nivelul scăzut al exporturilor românești. În același timp, doar 54% din totalul transporturilor de marfă se realizează pe șosele, mai puțin decât media UE de 78%, indicând o proporție mai mare de transport pe alte căi, precum cele navigabile, în special pe Dunăre, unde ponderea ajunge la aproximativ 20%, cea mai ridicată din Europa.
Deși această diversificare a modalităților de transport constituie un avantaj, ea nu poate compensa lipsa infrastructurii moderne în zonele cheie ale țării. Specialiștii menționează că se aproape de pragul de 8 milioane de metri pătrați de spații industriale și logistice de închiriat, o realizare remarcabilă având în vedere ritmul lent de creștere din urmă cu zece ani. Evoluția deosebită din ultimii cinci ani indică faptul că România se află într-un ciclu de dezvoltare accelerată, beneficiind de condiții favorabile care trebuie valorificate, pentru că pe termen mediu, în următorii 5-10 ani, schimbările în finanțări și fondurile europene ar putea modifica această dinamică.
Fii primul care comentează