
Guvernul României intenționează să impună noi tarife pentru utilizarea infrastructurii rutiere, măsură care, susține Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), va avea un impact negativ asupra sectorului transporturilor și asupra populației. Începând cu data de 1 iulie 2026, pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală autorizată de peste 12 tone, vor fi stabilite tarife de 0,094 euro pe kilometru pentru autostrăzi și drumuri expres și de 0,047 euro pe kilometru pentru drumurile naționale.
COTAR afirmă că această decizie reprezintă o lovitură pentru transportatori și pentru economia națională, mai ales după ce guvernul a majorat recent costul rovinietei, ceea ce a avut efecte negative semnificative pentru sector. Organizația menționează că, deși au fost prezentate argumente în favoarea unui tarif mai mic, de 0,03 euro pe kilometru, și s-a obținut promisiunea unei posibile reduceri, premierul Bolojan a refuzat să se întâlnească cu reprezentanții transportatorilor.
Reprezentanții COTAR avertizează că această măsură, adoptată într-un context economic dificil, va afecta grav activitatea transportatorilor, mai ales în condițiile recesiunii, a instabilității financiare și a efectelor negative ale unor crize anterioare, precum cele generate de pachetul european privind mobilitatea, pandemia de COVID-19 și războiul din Ucraina.
Ei spun că aceste tarife exagerate vor duce la creșterea costurilor de transport cu până la 20-30%, ceea ce va fi transferat consumatorilor prin creșterea prețurilor la alimente, materiale de construcții și alte bunuri, afectând astfel competitivitatea exporturilor românești pe piețele europene. În plus, această situație poate duce la falimentul multor microîntreprinderi din domeniu, incapabile să suporte aceste cheltuieli suplimentare.
COTAR contestă necesitatea acestor tarife, mai ales în contextul în care un răspuns oficial european nu prevede o astfel de stabilire. Organizația avertizează că, dacă nu va exista un dialog real și o corectare urgentă a măsurii, România ar putea pierde unul dintre puținele sectoare economice profitabile și competitive în mod național.
Fii primul care comentează