
Comisia Europeană solicită statelor membre ale Uniunii Europene să sprijine o declarație marină care le-ar permite colaborarea cu țările care pun pavilioane pentru a face inspecții la bordul petrolierelor din “flota fantomă” a Rusiei. Această flotă este folosită de Moscova pentru a exporta petrol în mod ascuns, pentru a evita sancțiunile occidentale, relatează agenția de știri Reuters.
Cererea, formulată de Serviciul Europene de Acțiune Externă, o instituție din cadrul executivului comunitar condusă de estona Kaja Kallas, reprezintă una dintre ultimele inițiative ale Bruxelles-ului pentru limitarea veniturilor Rusiei, argumentând că astfel Moscova ar avea mai puține resurse pentru a-și finanța armata în războiul din Ucraina.
La începutul lunii octombrie, statele din Grupul celor Șapte au convenit să colaboreze pentru atingerea acestor obiective și să vizeze țările care susțin Rusia în ocolirea sancțiunilor, precum și pe cele care au crescut importurile de petrol rusesc.
„Statele membre ale UE își intensifică angajamentul pentru măsuri mai ferme împotriva flotei fantomă, ca de exemplu acțiunile Franței contra navei Boracay, precedentele măsuri ale Estoniei împotriva navei Kiwala, ale Germaniei împotriva navei Eventin și ale Finlandei privind nava Eagle S,” se precizează într-un document de lucru al Serviciului European de Acțiune Externă, pregătit înainte de reuniunea de luni a miniștrilor de externe ai Uniunii Europene, care va discuta și alte măsuri împotriva Rusiei.
Acest document, ce include un proiect de declarație comună, propune “posibile acorduri bilaterale între țările care pun pavilioane și UE pentru inspecții pre-autorizate la bordul navelor”. Se subliniază, de asemenea, necesitatea abordării creșterii numărului de nave care poartă pavilioane false.
Estimați între 600 și 1.400 de nave, aceste unități aparțin aşa-numitei flote fantomă a Rusiei, peste 400 dintre ele fiind incluse în lista de sancțiuni a UE. Alți operatori care facilitează funcționarea acestei flote vor fi, de asemenea, vizați, iar numărul lor va crește la aproximativ 560 de nave în urma celui de-al 19-lea pachet de sancțiuni europene împotriva Rusiei, programat pentru săptămâna următoare.
La sfârșitul lunii trecute, un petrolier din această flotă a fost confiscat de Franța, apoi eliberat. Căpitanul chinez al navei a fost inculpat pentru infracțiuni legate de regimul navigației și a fost citat să se prezinte în februarie în fața unui tribunal francez, însă a fost chiar eliberat și s-a întors la conducerea navei.
Președintele rus Vladimir Putin a calificat acțiunea Franței de a sechestra această navă ca fiind o “piraterie” în apele internaționale. În replică, președintele francez Emmanuel Macron a afirmat că este o demonstrație a hotărârii Franței de a intensifica presiunea asupra flotei fantomă ruse, deoarece astfel Moscova are mai puține resurse pentru a susține efortul de război din Ucraina.
Anterior, Estonia a încercat să immobilizeze în Marea Baltică o navă din această flotă, dar intervenția unui avion de vânătoare rusesc a anulat această acțiune.
Fii primul care comentează