Primarul Capitalei, Ciprian Ciucu, a semnalat dificultățile financiare cu care se confruntă Primăria Municipală București, la o zi după învestirea sa. El a identificat datorii totale de 2,1 miliarde de lei, majoritatea dintre acestea provenind de la Societatea de Transport București (STB). Ciucu a subliniat că, dacă datoriile nu sunt achitate, STB riscă falimentul.

În cadrul primei sale conferințe de presă, Ciucu a menționat că fostul primar, Nicușor Dan, a reușit să mențină primăria pe linia de plutire, în ciuda provocărilor financiare. Cu toate acestea, Ciucu a evitat să se focalizeze pe „greaua moștenire” și a ales să analizeze cum s-au acumulat aceste datorii.

Între cheltuielile Primăriei, 53% din buget s-a dus spre termoficare și transport, iar 9% pentru asistență socială. Primăria București are, de asemenea, „multe, multe datorii” pe lângă cele semnalate.

Pe lângă datoriile generale, Ciprian Ciucu a expus situația STB, subliniind că acumularea datoriilor a început să „explodeze” începând din 2019. Societatea a adunat datorii de peste 1 miliard de lei către bugetul de stat, în principal din neplata contribuțiilor angajaților. Dacă datoriile nu sunt gestionate, STB se îndreaptă spre faliment, cu 1,38 miliarde de lei datorii la ANAF.

Pentru a aborda problema, Ciucu a propus un set de măsuri pe termen scurt, mediu și lung. Acestea includ:

  • Pe termen scurt: Întâlniri urgente cu Prim-ministrul și Ministrul de Finanțe pentru a asigura fonduri pentru salarii și subvenții.
  • Pe termen mediu: Eficientizarea și restructurarea aparatului Primăriei și a instituțiilor subordonate, inclusiv închiderea companiilor neperformante.
  • Pe termen lung: Consolidarea bugetului pentru a permite dezvoltarea locală sustenabilă.

Ciucu își propune să continue proiectele deja începute, stabilind o bază solidă pentru bugetul municipal. Această situație complexă necesită o monitorizare constantă, iar soluțiile propuse vor influența semnificativ viitorul Capitalei. Informarea continuă a cetățenilor va fi esențială în acest demers.