Autoritatea de reglementare industrială din China a aprobat recent două modele de mașini electrice dotate cu conducere autonomă de nivel 3, marcând o premieră la nivel național. Această decizie reflectă angajamentul Chinei de a deveni lider în dezvoltarea tehnologiei de conducere autonomă și de a accelera adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice cu noțiuni de șofat autonom.

Detalii despre noile aprobări indică faptul că Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației din Beijing a autorizat două modele sedan electric, unul de la Changan Auto și altul de la BAIC Motor. Aceste vehicule pot activa conducerea autonomă condiționată în anumite zone din Chongqing și Beijing, cu limite de viteză de 50 km/h și, respectiv, 80 km/h. Producătorii vor realiza teste pe aceste drumuri, utilizând diviziile lor de ride-sharing.

Nivelul 3 de conducere autonomă, definit de industria auto ca fiind capabil să permită șoferilor să își ia mâinile și ochii de pe volan în anumite condiții, devine astfel regula în anumite regiuni chineze. Autoritățile de la Beijing și Chongqing permit, momentan, activarea acestor sisteme în condiții controlate, dar planurile vizează extinderea și testarea nivelului 4, destinată vehiculelor autonome complete.

Este important de menționat că decizia Chinei de a aproba astfel de vehicule survine după o serie de reglementări mai stricte intern, cauzate de incidente raportate, precum accidentul mortal cu un vehicul Xiaomi SU7 în primăvara anului 2023. Acest incident a avut un impact semnificativ asupra politicilor de reglementare și a dus la responsabilizarea companiilor de tehnologie și producătorilor auto.

Competiția globală pentru conducerea autonomă continuă, iar China investește masiv în tehnologii avansate, precum cele de nivel 4 și 5. Dezvoltatori precum Pony AI și WeRide testează aceste sisteme în condiții controlate, proiecte sprijinite de autoritățile locale. În același timp, sistemele de nivel 2, precum Tesla’s Full Self-Driving, sunt aprobate parțial și în China, fiind încă mai restrictive comparativ cu cele din alte piețe.

Executivii chinezi exercită presiuni pentru implementarea rapidă a tehnologiilor și pentru responsabilizarea producătorilor, pentru a crește siguranța și a reduce riscurile asociate erorilor umane sau tehnice. Totuși, această evoluție vine cu provocări, precum necesitatea unui control sporit asupra tehnologiilor de asistență și a sistemelor autonome.

Oside de progres, reglementările stricte și incidentele raportate indică faptul că adoptarea pe scară largă a conducerii autonome necesită o monitorizare continuă. Îmbunătățirea legislatiei și tehnologiei va rămâne o prioritate pentru a asigura siguranța autovehiculelor autonome în China și pe plan global.