Oamenii de știință au descoperit pigmentul albastru misterios folosit de Jackson Pollock, în cadrul unei cercetări care contrazice ideea anterioară conform căreia artistul ar fi utilizat un nuanță de turcoaz în pictura sa din 1948, intitulată „Number 1A”.

Această lucrare impresionantă, considerată de mulți drept una dintre cele mai spectaculoase picturi în stil abitrar din colecția Muzeului de Artă Modernă, este un complex labirint de vopsea, o ceață albă care pare să plutească printre nervuri negre și albastre, cu pete de roz și roșu care sărbătoresc existența lor prin și printre aceste forme.

Pentru a determina cu precizie ce tip de vopsea albastră a fost folosită de Pollock, specialiștii de la Muzeul de Artă Modernă, împreună cu chimiști de la Universitatea Stamford, au prelevat mostre din pictură și au aplicat tehnica spectroscopiei Raman. Aceasta utilizează lasere pentru a măsura modul în care vibrând moleculele vopselei. Rezultatul a indicat faptul că pigmentul utilizat a fost albastru de mangan, un pigment sintetic vibrant, odinioară foarte utilizat de artiști, înainte de a fi în mare măsură abandonat în anii 1990 din motive de protecție a mediului.

Într-un articol publicat într-o prestigioasă revistă de știință, cercetătorii explică că puritatea culorii provine din modul în care lumina provoacă excitația electronilor. Acest proces are un nume tehnic și implică absorbția anumitor lungimi de undă ale luminii, precum verde și violet, iar ceea ce vedem ca o nuanță pură de albastru este rezultatul acestei interacțiuni. Tocmai această calitate a făcut ca albastrul de mangan să fie o alegere populară pentru artiști, mai ales în secolul al XX-lea, fiind utilizat și în arta sovietică de mari pictori precum Sergei Gerasimov și Lado Gudiashvili.

Cercetarea revine asupra studiilor anterioare asupra picturii, care identificaseră deja prezența galbenului și roșului de cadmiu. În cele din urmă, aceste descoperiri vor sprijini eforturile de conservare și aprofundare a studierii lucrării.

Deși pigmentul de albastru de mangan a fost sintetizat pentru prima dată în 1907, acesta a devenit pe scară largă disponibil abia în anii 1930, fiind utilizat nu doar de artiști și specialiști în conservare, ci și în construcții, ca colorant pentru ciment.

„Number 1A” este una dintre cele mai faimoase picturi ale lui Pollock, realizată cu tehnica picurării și stropirii, dar a rămas nevândută la prima expunere din 1949, fiind cumpărată de Muzeul de Artă Modernă în anul următor. Lucrarea marchează o etapă importantă în evoluția artistului, acesta renunțând la titlurile descriptive și la șevalet, lucrând direct pe o pânză orizontală. În procesul creației, Pollock a aplicat mai întâi amprente, apoi a pictat cu pensula și vopsea direct din tub, în cele din urmă turnând și picurând vopsea pe pânză.



Sursa articol