
Bulgaria, Turcia și România intenționează să colaboreze pentru dezvoltarea unor noi legături rutiere și feroviare, menite să faciliteze traficul tot mai intens dintre aceste trei țări. Unul dintre proiecte vizează construirea unui nou pod peste Dunăre, situat între localitățile Călărași și Silistra, pentru a îmbunătăți conectivitatea regională.
Această inițiativă a fost anunțată în timpul unei întâlniri trilaterale între vicepremierul bulgar și ministru al Transporturilor, Grozdan Karadjov, ministrul turc al Tranporturilor și Infrastructurii, Abdulkadir Uraloğlu, și secretarul de stat român pentru transporturi, Horațiu Cozma.
Grozdan Karadjov a menționat că în prezent, principalul trafic între Bulgaria și Turcia traversează punctele de trecere Kapitan Andreevo și Lesovo, iar către România, fluxurile se concentrează în principal prin Ruse și, într-o măsură mai mică, prin Vidin. Supraîncărcarea acestor rute cauzează cozi și întârzieri frecvente, iar traficul crește cu peste 20% anual, atât pe rutele rutiere, cât și feroviare. În plus, linia feroviară modernizată care leagă Svilengrad de Plovdiv a ajuns la limita capacității sale, fiind necesare soluții alternative pentru a face față creșterii traficului.
„Trebuie să începem să gândim soluții pentru aceste probleme, deoarece se preconizează că traficul din și spre Bulgaria se va dubla în următorii cinci ani dacă această tendință continuă,” a afirmat ministrul bulgar.
De asemenea, a subliniat necesitatea rutei alternative pentru conectivitarea cu vecinii, atât rutiere, cât și feroviare, pentru a asigura stabilitatea lanțurilor logistice. În plus, el a indicat că proiectul Autostrăzii Mării Negre, care va uni Istanbulul, Varna, România, Moldova și Ucraina, reprezintă o extensie naturală a Coridorului Sudic de Transport și trebuie considerat un obiectiv comun al acestor țări.
Grozdan Karadjov a propus stabilirea punctului cel mai nordic al autostrăzii, fie la Durankulak, Kardam sau Silistra, precum și construirea unui al patrulea pod peste Dunăre, între Silistra și Călărași, pentru a crește conectivitatea pe direcția nord-sud.
Ministrul turc Abdulkadir Uraloğlu a confirmat sprijinul Turciei pentru o colaborare mai strânsă cu Bulgaria și România, inclusiv prin parteneriate public-private și inițiative de proiecte comune adresate instituțiilor financiare internaționale.
În cadrul discuțiilor bilaterale, s-au abordat și propunerile pentru o a doua linie de cale ferată între Svilengrad și Plovdiv, menit să înlocuiască ruta actuală, folosită în proporție de 90%. De asemenea, s-a discutat despre proiectul unei rute feroviare alternative, Edirne-Hamzabeyli-Lesovo-Iambol, care ar putea reduce presiunea asupra infrastructurii existente și ar oferi o conexiune sud-nord mai eficientă.
Fii primul care comentează