
Guvernul Bulgariei și-a modificat joi poziția oficială, afirmând că nu există dovezi că Rusia ar fi intervenit pentru a perturba semnalele GPS ale avionului președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în timpul aterizării sale de duminică pe un aeroport local. Inițial, autoritățile bulgare susținuseră că a avut loc un astfel de bruiaj, dar ulterior au negat această informație, conform unei surse citate de o publicație de știri din Europa, Politico.
Premierul bulgar Rosen Jeliazkov a explicat în cadrul unui discurs în Parlament că avionul nu a fost supus unor perturbări, ci doar a avut o întrerupere parțială a semnalului, tipică pentru zonele aglomerate. „După analiza înregistrărilor de la bord, am constat că pilotul nu a raportat nicio problemă. Aeronava a stat cinci minute în zona de așteptare, semnalul fiind clar și de bună calitate pe toată durata.”
Anterior, prim-ministrul a sugerat că această situație ar fi rezultatul unor consecințe neintenționate ale războiului electronic generat de conflictul din Ucraina.
Viceprim-ministrul și ministrul Transporturilor, Grozdan Karadjov, a reafirmat lipsa dovezilor care să susțină teza perturberii semnalului GPS. El a afirmat că, din analiza datelor radio și a înregistrărilor creanțelor noastre, civile și militare, nu există niciun element care să ateste întreruperea sistemului GPS care să afecteze avionul.
Luni, o publicație financiară a relatat că un avion închiriat de Comisie, care efectua un turneu în țările aflate în prima linie de conflict din Europa, ar fi pierdut semnalul GPS în apropierea aeroportului din Plovdiv, Bulgaria. Conform martorilor aflați la bord, aeronava a aterizat utilizând hărți tradiționale și a survolat aeroportul timp de o oră. Atât Bruxelles-ul, cât și Sofia au acuzat Rusia de această interferență, catalogând incidentul drept „o interferență abuzivă”.
Acest eveniment a fost amplu dezbătut în mass-media europeană și a atras reacții din partea unor lideri importanți, inclusiv fostul președinte american Donald Trump și generalul secretar al NATO, Mark Rutte.
Totuși, în zilele următoare, experții au pus la îndoială versiunea oficială, analizând datele de urmărire a zborului, care indică faptul că semnalul GPS nu a fost niciodată complet pierdut și că aterizarea a fost întârziată doar cu câteva minute. În plus, informațiile publice au arătat că avionul a trecut printr-un alt incident de bruiaj GPS, cu o zi înainte, deasupra țărilor baltice, dar nu și în Bulgaria.
Fii primul care comentează