Un start-up elvețian a dezvoltat o aplicație inovatoare cu scopul de a influența obiceiurile alimentare nesănătoase, în special cele legate de consumul de fast-food și alimente bogate în zahăr sau grăsimi. Proiectul combină știința neurologiei cu elemente de joc video, oferind o metodă de reconditionare a creierului, ce ar putea ajuta la reducerea dependenței de anumite tipuri de mâncare.

Cum a apărut ideea din spatele aplicației

Totul a început dintr-o întâmplare, în timpul cercetărilor lui Lucas Spierer, directorul laboratorului de neuroștiințe de la Universitatea din Fribourg. Inițial, acesta lucra la un proiect pentru reabilitarea pacienților cu accidente vasculare cerebrale, numit Neuria. În timpul testelor, echipa a observat că participanții își schimbau, neașteptat, preferințele față de anumite obiecte prezentate pe ecran.

Barnabé Delarze, manager de dezvoltare la Bewe Lab, explică că această observație a condus la ideea de a folosi această tehnologie pentru a influența comportamentul alimentar. Astfel, dintr-un program de recuperare, s-a născut conceptul unei aplicații menite să reducă dorința de alimente adictive, precum dulciurile sau băuturile carbogazoase.

Cum funcționează jocul pentru schimbarea preferințelor alimentare

Bewe este o aplicație sub forma unui joc video ușor de utilizat, conceput pentru a stimula schimbări de comportament. Utilizatorul selectează alimente problematice, precum sucuri zaharoase, deserturi sau fast-food. Apoi, interfața este împărțită în două zone: una cu alimente sănătoase și alta cu cele nesănătoase.

Minijocurile de tip „brick breaker” rulează în partea de jos. În ele, trebuie să atragi alimente sănătoase și să eviți cele nesănătoase. Repetarea acestor gesturi și vizualizarea constantă a imaginilor contribuie la „reprogramarea” reacțiilor inconștiente. Experți arată că efectul nu vine din joc în sine, ci din acțiunea de a refuza intenționat anumite alimente virtuale.

Planuri de extindere și impactul potențial

Deși aplicația se află încă în faza de testare, Bewe Lab anunță lansarea oficială pentru începutul anului 2026. Echipa intenționează să extindă catalogul de alimente și tipurile de jocuri. În plan, este și utilizarea acestei tehnologii pentru a combate dependențe de tutun, alcool sau droguri ușoare.

Dacă proiectul va avea succes, costurile legate de tratamentul obezității și alte probleme asociate alimentației nesănătoase ar putea fi reduse. În plus, această abordare inovatoare, combinând divertismentul cu neuroștiința, deschide noi perspective în domeniul sănătății publice.

Concluzie

Deși aplicația este încă în stadiu de dezvoltare, rezultatele preliminare și planurile de extindere sugerează un potențial în domeniul sănătății. Rămâne importantă monitorizarea continuă a evoluțiilor și cercetărilor pentru a înțelege pe deplin impactul acestor tehnologii. În final, informarea constantă rămâne esențială în abordarea problemelor legate de obiceiurile alimentare.