
Organizația Maritimă Internațională (IMO) se va reuni în această săptămână pentru a decide oficial dacă va introduce o taxă pentru emisiile de carbon generate de transportul maritim mondial. Această inițiativă este susținută de Uniunea Europeană și de alte state precum Marea Britanie, China și Japonia, însă se confruntă cu opoziția puternică a Statelor Unite, potrivit agenției de știri Reuters, citată de agenția Agerpres.
În aprilie, IMO a convenit provizoriu asupra introducerii unor taxe pentru industria maritimă mondială, având ca scop reducerea emisiilor poluante. Totodată, SUA s-au retras din discuții și au avertizat asupra posibilității de a implementa măsuri reciproce, precum taxe portuare și restricții de vize, împotriva țărilor care adoptă această taxă.
Acordul preliminar din aprilie urmează să fie supus aprobării în timpul unei întâlniri a comitetului de mediu al IMO, programată pentru 14-17 octombrie, la care se așteaptă să participe și reprezentanți ai Statelor Unite. De atunci, Washingtonul și-a intensificat eforturile pentru a bloca această măsură, amenințând cu sancțiuni împotriva țării și a partenerilor care o susțin.
În schimb, Uniunea Europeană a continuat să susțină adoptarea regulamentului, exprimând sprijinul pentru măsură într-un comunicat oficial. Propunerea vizează implementarea unei taxe pentru navele de peste 5.000 de tone care depășesc un anumit nivel de emisii, încurajând utilizarea combustibililor mai curați. Navele care vor emite mai mult decât limita stabilită vor fi nevoite să plătească penalizări sau să achiziționeze unități de remediere, în timp ce cele care emit mai puțin vor primi beneficii sub formă de unități excedentare.
Veniturile generate vor fi gestionate de un Fond pentru Zero Emisiuni al IMO, administrat de Secretariatul organizației, însă modul exact de distribuție a fondurilor nu a fost încă stabilit.
Potrivit unui studiu realizat de Universitatea UCL din Londra, implementarea standardului propus de IMO ar putea genera între 11 și 12 miliarde de dolari anual, în perioada 2028-2030, deoarece majoritatea navelor vor plăti probabil penalizări în primii ani de aplicare.
Fii primul care comentează